perjantai 13. kesäkuuta 2014

Tutustumista

Heti tämän toisen viestin alkuun on pakko mainita, että näköjään olen onnistunut jättämään kunnolliset kamerasysteemit kokonaan kotiin. Blogiin tältä reissulta tulevat kuvat on siis otettu i-tuotteiden ei niin laadukkailla kameroilla.



Tähti tosiaan siirtyi perheemme haltuun viime viikolla Toivon nimipäivänä 4.6.2014 ja siitä lähtien olen laivassa majaillut ja joitakin pieniä kunnostus-ja parannushommiakin jo ehtinyt tekemään. Viime viikolla lähinnä opettelin koneenkäyttöä, tarkastelin öljyjä ja suunnittelin kaikenlaisia hommia joita tämän kesän aikana olisi kiva tehdä. Vanhassa vuoden 1960 Wickström 100-130hv koneessa ja kaikessa muussakin riittää haltuunottamista. Vanhat 24V-akut osoittivat myös konkreettisesti olevansa talven jälkeen hiukan huonossa hapessa. Syynä virran vähyyteen oli osaltaan lämmityksen kiertovesipumppu joka on hiukan kyseenalaisesti kytketty starttiakkuihin eikä ns. hupiakkuihin. Ensimmäisen laivassa viettämäni yön pyörittyään pumppu olikin tyhjentänyt akut niin tyhjiksi ettei kone suostunut käynnistymään. Jotenkin oli aavistellut jotakin tällaista ja olinkin jo ostanut varalle ja täyteen ladannut uudet 200Ah:n akut, joten ei muuta kuin niiden laitto vain paikalleen ja kone käyntiin. 

Tämä ei tosin ollut aivan niin helposti toteutettavissa sillä minä olin Tähden kanssa ankkurissa keskellä Vuoreslahtea Oulujärvellä ja akut autossani Uiton-telakalla Kajaanissa noin parinkymmenen kilometrin päässä. Ne oli ollut tarkoitus kyllä ottaa matkaan ensimmäiselle reissulle lähtiessäni. Pääni taisi vain olla sen verran sekaisin saadessani myyjältä koulutusta neljän tunnin verran laivan käytöstä ja intoillessani toteutuneen unelmani vuoksi, että unohdin ne tietenkin sinne satamaan.



Eihän siinä sitten kuin.. Pienemmällä veneellä rantaan ja akkujen hakuun. Hiukan ähellystä ja lopulta akut olivat paikallaan laivassa. Sitten starttaus ja kone sanoi pelkästään "naks".. Eikä mitään muuta! Starttimoottorin päälle kytkevä solenoidi siis naksahteli, mutta startti ei pyörinyt. Aikani siinä ihmeteltyäni tuli sukulaismies paikalle ja hiukan konehuoneessa töllisteltyään huomasi startin pienen hammasrattaan, josta kuva tuossa yläpuolella, olevan jumissa vauhtipyörää vasten. Meisselillä se vapautui helposti ja sittenpä Wickström jo heräsikin iloisesti tulille. Tekemällä oppii sanoisin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti