tiistai 24. kesäkuuta 2014

Aurinkopaneeli ja kierovesipumppu


Taisi jäädä kirjoittamatta, että asensin heti alkajaisiksi jo pari viikkoa sitten ohjaamon katolle 250 watin tehoisen aurinkopaneelin huolehtimaan sähköntarpeesta ja akkujen kunnossapysymisestä. 


MPPT-tekniikkaan perustuva tehokas lataussäädin tuli myös hankittua. Kuvassa vasemmassa ylälaidassa..


Ideana oli laittaa paneeli lataamaan 24V starttiakkuja joista sitten 24V-12V laturi ottaa virtansa ja lataa 12V käyttöakut. Molemmille järjestelmille on tähdessä myös omat moottorilaturit, mutta ajatuksena oli nimenomaan huolehtia sähköntarpeesta pidempien seisokkien aikana ja esimerkiksi talvella. Aiemmasta kokemuksesta tiedän, että akkujen uusimisen tarve vähenee myös olennaisesti, kun aurinkopaneeli huolehtii akut aina täyteen ilman jatkuvaa maasähkön kanssa vekslaamista. Ostin myös uudet starttiakut ja järjestelin akuston samalla silleen, että starttipuolella kapasiteettia on 200 Ah ja käyttöakuissa noin 420 Ah.

Toinen mielestäni erittäin olennainen muutos Tähden sähköistyksessä oli kaiken muun paitsi starttimoottorin muuttaminen 12V toimivaksi. Etuhytin ja konehuoneen valaistus on nyt muutettu. Kulkuvalot taitavat olla enää ainoat 24V järjestelmässä olevat ja niitä taas ei pidetä päällä moottorin ollessa sammutettuna. Vaihdoin myös Kabolan kamiinan 24V kiertovesipumpun Johnson merkkiseksi 12V pumpuksi. Ideana tässä kaikessa on, että mikään laite ei salakavalasti pääsisi tyhjentämään starttauksessa tarvittavia akkuja. Samalla, kun kerran lämmitysjärjestelmää remontoin niin laitoin hiukan muuta venettä kylmempään eristämättömään etuhyttiin termostaattiohjatun puhaltimen. Nyt kiertää kylmällä ilmalla paremmin lämmin ilma koko hyttiin patterin huolehtiessa ns. peruslämmöstä.


Puuhastelua näkyy kyllä riittävän vaikka edellisten omistajien jäljiltä Tähti onkin mielestäni erittäin kattavasti varusteltu. Ehkä kyse on myös omista mieltymyksistäni. Pelon sähkön loppumisesta ymmärtää varmaan paremmin kun kerron, että viimeisten viikkojen aikana Tähti oli maasähkön tavoitettavissa ainoastaan kolme yötä. Ankkurissa olemme olleet valtaosan öistä ja pari yötä on oltu myös sähköttömissä laitureissa kuten vaikkapa Vaalassa tai Ärjässä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.