maanantai 23. kesäkuuta 2014

Takaisin Uiton telakalle


Ärjässä viettämämme yön jälkeen oli ajatuksemme ajaa Tähti Uiton telakalle öljyjen ja suodattimien vaihtoon. Hiekkaisen laivan imurointiin tarvittavaa maasähköä olisi siellä myös saatavilla. Niinpä suuntasimmekin keulan Ärjästä kohti Kajaania. Lännestä puhaltanut hiukan päälle 10 m/s tuuli ja sen aiheuttama kohtalainen aallokko keikutteli meitä hiukan ennen Toukansalmea ja vielä Paltaselälläkin. Kaikki meni kuitenkin kivasti. Alla sääaseman tarjoamaa informaatiota kelistä.


Vasta Kajaaninjoella alkoi tapahtua. Nimittäin kolme tai neljä kertaa Wickströmin kierrokset laskivat useaksi kymmeneksi sekunninksi alle tyhjäkäynnin. Kone ei kuitenkaan sammunut. En tiedä vaikuttiko asiaan se, että pidin vaihteen alkuhämmennyksen jälkeen koko ajan päällä. Ehdin virittää ankkuripelinkin valmiiksi, jotta tuulisella joella saan tarvittaessa ankkurin laskettua pikaisesti koneen sammuessa. Tähän toimenpiteeseen ei kuitenkaan tarvinnut turvautua. Lähellä telakkaa koneen edelleen lakkoillessa tein päätöksen, että en nyt yritäkään ajaa Tähteä laituriin vaan jään suosiolla poijuun telakan edustalle. Tähden laituripaikka on nimittäin keula kohti rantaa ja Kajaanijoen virtauksen sekä parhaillaan joella puhaltavan tuulen vuoksi rantaan olisi ajettava hyvällä vauhdilla ja vasta laiturin ollessa jo sivulla jarrutettava voimakkaasti. Jarruttaminen voimakkaasti ei taas onnistu ellei moottori toimi moitteetta.

Tajusin siinä heti koneen sammumista pelätessä, että nyt on vettä polttoaineen seassa. Koneen kierrokset eivät aaltoilleet tai nousseet, kuten joskus tapahtuu polttoaineen seassa olevan muun lian vuoksi vaan kierrokset pelkästään laskivat. Johtopäätös asiasta olikin heti, että Tähti oli saanut tankkeihinsa Martinlahdesta vedensekaista varmaankin yli vuoden kaupan säiliöissä seisonutta polttoainetta. Kaupan säiliö tosiaan meni silloin tyhjäksi, joten pohjalla ollut vesi oli nyt aivan varmasti siirretty Tähden tankkeihin.

Ei siinä sitten auttanut muu kuin ajaa paatti poijuun ja kyytiläiset kumiveneellä rantaan. Sitten etsimään suodattimia sekä öljyjä kaupoista. Neljä eri kauppaa piti kiertää ennen kuin tarvittava arsenaali neljä polttoainesuodatinta ja öljyt, yhteensä 40 litraa, sekä öljynsuodatin olivat hallussa.


Sitten takaisin laivaan ja ilman maasähkövaloja taskulampun valossa tuulen keikuttaessa laivaa pienen vi.. öö.. harmituksen vallassa vaihdoin vielä illan aikana öljyt ja suodattimen. 28 litraa meni öljyä moottoriin ja noin 3 litraa alennusvaihteeseen. Avasin moottorin kyljestä edellisen omistajan neuvojen mukaan pienen luukun suoraan kampikammioon ja auton pienellä öljynvaihtopumpulla tyhjensin tuskallisen hitaasti öljypohjan. Kun olin saanut uudet öljyt tilalle kello olikin jo noin yksi yöllä. Jotenkin tuli sellainen olo, että käyn vielä varmistelemassa ulkona Tähden kiinityksen poijuun ja kumiveneen Tähteen. Jälkimmäinen olikin kunnossa, mutta aluksen poijuun kiinnittävä poijuhaka uhkasi antaa periksi puuskaisen tuulen ja virtauksen riuhtoessa laivaa. Laskin sitten vielä kumiveneen vesille ja vein poijuun toisen köyden varmistamaan paikallaan pysymisen. Ankkurihälytys päälle karttaplotteriin ja nukkumaan.

Hyvin nukutun yön jälkeen seuraava päivä menikin polttoainesudattimia vaihtaessa, tankeista vettä valutellessa ja polttoainejärjestelmää ilmatessa aina iltaan saakka. Päätös konehuoneen valaisemisesta ledivaloilla vastaavia tilanteita ajatellen syntyi myös tuossa päivän aikana. Lopulta alkuillasta kävin pienellä koeajolla, kiinnitin Tähden omalle paikalleen laituriin, jätin laivan ja lähdin tuttavien luokse saunomaan. 

Edellämainitut huoltotoimenpiteet olin tosiaan ajatellut tekeväni muutenkin, ilman moottorin lakkoiluakin, mutta tehtävän suorittamisen nopeutta ne varmasti lisäsivät huomattavasti. Telakalla asiasta kertoessani joku lohduttu, että nyt tuli suodattimien vaihto varmasti tarpeeseen.

Tuossa alla vielä taskulampun valossa otettuja kuvia polttoainejärjestelmästä.




Ostin kauppareissulta myös pakoputken paikkaukseen tarkoitettuja tuotteita ja tiivistin niillä kahdesta osasta tehdyn pakosarjan liitoksen. Ei tarvitse enää ihmetellä koneen käynnistymistä savupilven keskellä.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.