sunnuntai 4. lokakuuta 2015

Hakuvalo

Joku Teistä varmaan saattaa muistaa, että jo viime talvena irroittelin Tähden katolta vanhan hakuvalon ja toin sen kotia aikomuksenani rakentaa laivan ilmeeseen sopiviin vanhoihin kuoriin kokonaan uusi valaisin. Edellisen umpion heijastinpinta, kun oli ruostunut vuosien saatossa täysin käyttökelvottomaksi. Pitkään tutkin mahdollisuuksia hankkia rakentelua varten useampia suuritehoisia ledejä ja niille sopivan kapean keilan antavia linssejä. Toimiakseen valot olisivat tällöin tietenkin tarvinneet erillisen vakiovirtalähteen eli driverin, joiden rakennussarjoja etsiskelin myös. Ehkä eniten näitä suunnitelmiani innoitti tämä juttu tehokkaan polkupyörän valaisimen rakentamisesta.



Nettikauppoja, kuten esimerkiksi Nadenexin sekä monien muiden, sekä kotimaisten että ulkomaisten vastaavien valikoimia selattuani, päädyin kuitenkin lopulta ostamaan Suomen erikoistekniikka nimisen yrityksen verkkokaupasta valmiin LuminaLights Night Reaper 7" -lisävalon ja muokkaamaan sen sopivaksi vanhan hakuvalon koteloon.


Valaisimen valokuvion kerrottiin olevan kapea ja tarkasti rajattu, vaikkakin tieliikennekäyttöön soveltuva, referenssiluvun ollessa 25. Tämä vaikutti pienen tuumimisen jälkeen ainakin minun vähäisen kokemukseni pohjalta juuri sopivalta. Hakuvaloa, kun olisi tarkoitus käyttää myös rantautumisessa maaston tutkimiseen ja muuhun valaisutoimintaan eikä pelkästään merimerkkien etsimiseen sumussa, johon taas vielä kapeampikeilainen valaisin olisi varmasti ollut parempi. Tätä varten Tähdellä nimittäin on jo edellisen veneemme perintönä tupakansytyttimestä virtaa ottava käsikäyttöinen hakuvalo, jonka olemassaoloa en muutaman viikon takaisella Yöveden-Luonterin reissullamme harmikseni edes muistanut.



Joka tapauksessa moneen otteeseen mittailin ja tuumailin valaisimen sopivuutta kyseisenlaiseen käyttöön, kun tuollaista 139 euron hankintaa ei oikein viitsisi turhanpäiten tehdä. Valoteholtaan jotkut huomattavasti kalliimmat valaisimet olisivat tietenkin olleet vielä parempia, mutta hinnan hipoessa viittäsataa euroa alkoivat ne tuntua aivan liian kalliilta. Isommalla umpiolla varustettu valo olisi myös tietenkin auttanut asiaa. Mutta kuten jo kerroin, halusin mieluummin modernisoida ja saattaa vanhan valaisimen toimivaksi, kuin asentaa katolle jonkin tehokkaan, mutta vanhan aluksen ulkonäköön täysin sopimattoman valonheittimen.



Saatuani matkahuollon toimittaman paketin ja sen sisältämän valaisimen sekä ohessa tilaamani kulkuvaloihin sopivat 24V BAY15d led-polttimot parin päivän toimitusajan puitteissa kotiin, alkoi seuraavaksi operaation jännittävin vaihe. Uuden tuotteen muokkaaminen rälläkällä vanhaan kuoreen sopivaksi, kun tuntui alkuun varsin uskaliaalta. Olisi nimittäin aivan hyvin mahdollista, että valaisin ei tästä huolimatta vain yksinkertaisesti sopisi paikoilleen. Mittailin kuitenkin vielä ennen kulmahiomakoneen käynnistämistä huolellisesti, sekä silmämääräisesti että mitalla, ja tietenkin ilman heijastinta ympäröivää kehäparkkia, uuden valaisimen kokoa ja toden totta, projekti vaikutti edelleenkin vahvasti toteutuskelpoiselta. Takapuolen jäähdytysrivoitusta olisi "vain" viistettävä reilulla kädellä laidoilta, alkuperäinen kiinnityskorvakko leikattava kokonaan pois ja ulkolaitojen maalipintoja hipaistava uuden valaisinrungon mahdottamiseksi vanhaan koteloon. Arvailujen varaan tietenkin jää kuinka toimenpiteet vaikuttavat polttimoiden jäähdytykseen? No se selvinnee lähiaikoina..


Valaisimen purkamisen, elektroniikan pölyltä suojaamisen ja vajaan tunnin laikan heiluttelun jälkeen kuusi teholediä sisältävä kevytmetallinen valaisin solahtikin lopulta paikoilleen aivan kuin olisi tehty juuri tätä tarkoitusta varten. Nyt on sitten tehtaan lupaama 5400 lumenin valaisuvoiman antava modernia led-teknologiaa käyttävä hakuvalo valmiina odottamassa Tähden katolle pääsyä. Laitan tänne käyttökokemuksia heti, kunhan niitä vain pääsee kertymään.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.