sunnuntai 23. heinäkuuta 2017

Juoveden lentonäytös ja piipahdus Tuusniemellä

Saavuimme Pitkälahdelle illansuussa (koneen tunnit 459h). Rantoja lahden molemmin puolin koristivat punaiset venevajat, jotka toivat mieleen Saaristomeren maisemia värittävät, tosin yleensä Pitkälahden vajoja suuremmat rakennukset. Satamassa ajoimme Tähden Iiri- ja Säyne-nimisten alusten väliin. Hetkisen mietimme, viemmekö jonkun paikan, mutta koska varsinaista tungosta ei satama-alueella ollut, uskaltauduimme kiinnittämään Tähden laituriin.

M/s Säyne ja m/s Iiri.
Itse ilta sujui rauhallisissa merkeissä ja itikoiden sekä muutaman paikallisen nuorison edustajan lisäksi rannassa ei liikkunut muita. Ennen saunan lämmittämistä, kävimme käveleksimässä satama-alueella, josta löytyi mm. vanha kahvilarakennus, joka ei liene enää toiminnassa. Ainakin sen ikkunat oli peitetty vanerilevyillä ja muutenkin paikka vaikutti autiolta.

Pitkälahti on ilmeisesti pääosin outokumpulaisten veneilijöiden käytössä ja lienee läheisen kaivoksen huippuvuosina ollut nykyistä huomattavasti vireämpi. Tarina jopa kertoo, että joskus sieltä olisi löytynyt veneilijöiden käyttöön vanha Lada, jolla on tarvittaessa päässyt kauppa-asioille Outokummun keskustaan, jonne satamasta on noin kymmenen kilometrin matkaa. Ladaa ei kuitenkaan enää näkynyt ja muutenkin sataman tunnelma oli kovin unelias.

Kahvilarakennus.

Seuraavana päivänä pääsimme matkaan vasta puolelta päivin. Suunnaksi otimme Tuusniemen sataman, josta olimme katsoneet saavamme täydennystä niin polttoaine-, juomavesi-, kuin ruokavarantoihinkin. Matkalla kohteeseen pääsimme seuraamaan yksityistä Hornetin järjestämää lentonäytöstä keskellä Juoveden aavaa selkää. Päällämme lentelevä Hornet kaarteli yllämme hyvän tovin tehden silmuikoita ja syöksymällä pystysuorassa pilviin. Video- ja valokuvausyritykset eivät tee kunniaa lentäjän tempuille, mutta livenä lentoesitys oli ikimuistoinen.

Tässä on menossa talinauhaboksin rasvakupin täyttöoperaatio. Akseli pyörii eli liikkeellä ollaan.
Tuusniemi sijaitsee Pohjois-Savon maakunnan kaakkoisosassa Juojärven pohjoisrannalla. Viihtyisältä satama-alueelta löytyy palveluja veneilijöille ja karavaanareille. Viereisen viihdekeskus HojoHojon rannasta saimme hinnasta hiukan neuvoteltuamme täydennystä myös Tähden tankkeihin ja satama-alueella sijaisevan Juovesi-laivan kahvilasta tarjottiin ystävällisesti lainaksi jopa polkupyörät, joilla näppärästi pääsimme Tuusniemen keskustaan toimittamaan kauppa-asiat. Ennen kuin jatkoimme matkaa kohti seuraavaa kohdettamme Valamoa (465h), hörppäsimme vielä kahvit Juovesi-laivalla ja pääsimme tutustumaan alukseen myös lähemmin.

Noin 285 brt:nin vetoisesta m/s Juovedestä löytyy netistäkin jonkin verran tietoa. Se on rakennettu Paul Wahl & Co:n Varkauden konepajalla jo vuonna 1899 ja seilannut nimellä s/s Arvo aina vuoteen 1952 saakka. 1952-1981 se on kulkenut nimellä s/s Pikisaari 6. 1981-2004 nimi on puolestaan vaihtunut m/s Kuopioksi ja vuodesta 2004 alkaen se on ollut m/s Juovesi. Nimeä m/s Pyhäselkä ei mainita wikipedian tiedoissa, mutta sillä nimelläkin alus on liikkunut ilmeisesti ainakin joskus 2000 -luvun alkupuolella. Työuransa Juovesi on aloittanut rahtialuksena ja vuosina 1980-81 se on muutettu risteilyalukseksi. Voimanlähteenä on yli 500 hevosvoimainen kuusisylinterinen ja 22 litrainen Mercedes-Benz, joka antaa sille 10 solmun nopeuden. Nykyisin m/s Juovesi on ankkuroituna Tuusniemen satamaan ja sieltä voi varata niin hyttimajoitusta kuin tilaussaunankin ja laivan ravintolassa mahtuu syömään isommallakin porukalla.

Tämän videon toisena laivana esiintyy m/s Pyhäselkä.

Takakannen terassi.

Komentosilta.

M/s Juoveden komentosillalta löytynyt vanha kartta Juo- ja Kermajärvistä.

Peruutuspeilistä voi havaita myös toisia liikkeellä olevia aluksia.

Kattoterassi.

Keulan ankkuripeli.

Suurta ruuhkaa ei Tuusniemen satamassa vierailumme aikaan, kesäkuun lopussa vielä ollut. M/s Juoveden henkilökunta toivoikin kovasti ihmisten löytävän myöhemmin, ilmojen hiukan lämmetessä, paikanpäälle. Palvelu ainakin oli ensiluokkaista, eikä paikkakuntalaisia voida myöskään yrityksen puutteesta moittia. Heinäkuun puolessa välissä Tuusniemelläkin nimittäin kuhisee, kun Kutujuhlat kokoavat paikalliset ja vierailijat yhteen nauttimaan musiikista ja muusta ohjelmasta, jota m/s Juovedelläkin visiittimme aikana pidetyssä palaverissa kovasti suunniteltiin.