Aamulla herättyämme laituri ympärillämme alkoi täyttyä sellaista vauhtia veneistä ja kanooteista, että katsoimme parhaaksi jatkaa matkaa kohti Mikkeliä. Kirkkotaipaleen ja Varkaantaipaleen kapeat ja upeat avokanavat pujottelimme läpi heti ajopäivämme alkuun ja sitten jatkoimme ns. Mikkelin-ränniin. Näin muistan jonkun paikallisen minulle tätä reittiä joskus nimittäneen.
Yllä Kirkkotaipaleen avokanava, jonka läpiajamisesta huolehti seitsemän vuotias laivamies vanhemman kipparin ohjeistaessa vieressä. Kyseessä oli Hänen ensimmäinen kanava-ajonsa.
Ja alla Varkaantaipaleen kanava, joka ymmärrettävistä syistä läpäistiin vanhemman miehistön ohjauksessa.
Pienet selät ja kapeammat reimareilla merkityt väylänkohdat vuorottelivat reitillämme tämän jälkeen tasaisesti tarjoten varsin vaatimattomasti mitään katseltavaa. Myönnettäköön, että ajoittain vallinnut vesisade myös hitusen rajoitti aistielämyksien syntymistä.
Risteilyitä Mikkelistä käsin tekevä m/s Jaarli seilasi vastaamme Annilanselällä noin puolta tuntia ennen Mikkeliä.
http://www.msjaarli.com
Vitostietä autoilleet muistanevat Kenkäveron, joka järveltäpäin näytti tältä. Äkikseltään en löytänyt paikan nettisivuilta tietoja laiturin edustan syväyksestä yms, mutta ainakin reimarit rantaan vievää väylää osoittamaan oli laitettu.
http://www.kenkavero.fi/etusivu
Perille Mikkeliin päästyämme, septisäiliön tyhjennettyämme sekä 129 litraa polttoainetta bunkrattuamme siirryimme satamatoimiston meille osoittamalle sivukiinnityspaikalle, jossa Tähti pääsisi 14 euron vuorokausihintaan taas lepäilemään muutaman päivän. Mainittakoon, että laituripaikan hintaan kuului myös sähkö.
Iltapuhteiksi kävin julkisilla hakemassa Savonlinnaan jättämämme auton ja palatessani yöllä takaisin satamaan näky oli tämän näköinen. Musiikkia ei myöskään tarvinnut Tähden omista äänentoistolaitteista soittaa vaan se tuli ns. talon puolesta. Onneksi sisätiloihin kuitenkin varsin vaimeasti.
Seuraavan aamuna tehdessämme lähtöä Etelä-Suomeen satamassa näytti puolestaan tältä. Vaikka keli olikin tuollainen niin harmitus veneilyn katkeamisesta oli taas melkoinen. Vaihtoehtoja ei kuitenkaan ollut, joten..
Alus kuvassa on Mikkelin urheilusukeltajien tukialuksena toimiva m/s Tornator I, joka on valmistunut Paul Wahlin Varkauden Pirttiniemen telakalta vuonna 1905.
Nettiveneessä on muuten myynnissä toinen Tornator-hinaaja osoitteessa:
http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/517658
Muutakin mielenkiintoista ja jo ikääntyneempää laivakalustoa sieltä löytyi. Jos linkit vain vielä toimivat niin käykääs katsomassa:
http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/593531
http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/589401
http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/603430
http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/406744
http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/594972
http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/613566
http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/492164
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.