Seuraavaksi oli sitten vuorossa Taipaleen kanavamuseoon tutustuminen. Alkuperäinen ja Suomen ensimmäinen sulkuportillinen kanava on valmistunut vuonna 1840.
Kanavan rakennustyömaalla on ollut myös maamme ensimmäinen rautatie.
Vanhan kanavan rinnalle alettiin kuitenkin rakentaa uutta kanavaa jo joulukuussa 1867, sillä vuonna 1856 valmistunut Saimaan kanava oli lisännyt liikennettä tällä reitillä niin paljon, ettei vanha kanava pystynyt siitä suoriutumaan.
Seuraavassa surullinen lainaus Wikipediasta:
"Rakennustöiden alkaminen siirtyi joulukuulle 1867. Työt osuivat siis suurten nälkävuosien ajalle. Tieto työmahdollisuudesta ja palkan maksamisesta viljana kiiri laajalle[4]. Työmaalle tuli miehiä kaikkiaan 51 pitäjästä Pohjanmaata myöten. Tammikuussa 1868 töissä oli 600 miestä, monilla heistä vielä perhe mukana. Useat asuivat maakuopissa. Alkeelliset olosuhteet ja taudit saivat aikaan murhenäytelmän, yksin huhti - toukokuun 1868 aikana haudattiin 281 henkeä."
Uuden kanavan valmistuttua vanha kanava jäikin sitten muuhun käyttöön. Siitä lisää seuraavassa.
Siinäpä infoa sitä kaipaavalle.
Kävimme vielä katselemassa museon päärakennuksessa vanhoja venemoottoreita. Siinä Kipinä.
Ja Perkinsin valmistama tyylikäs perämoottori.
Jäi edellisessä päivityksessä kertomatta, että kanavalla veteen pudonnut miehistömme edustaja ei itse ollut tapahtumasta moksiskaan. Tuntia myöhemmin täällä museon terassilla näytti kaveri jo näin edustavalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.