Sain vihdoinkin käsiini - tai oikeammin minulle suotiin ilo saada tarjota Teillekin luettavaksi yksityiskohtainen raportti m/s Sissin viime keväisestä, Saimaan kanavaa pitkin tehdystä, Viipurin-reissusta. Tämän samaisen kirjoituksen saimme siis Tähtimiehistön kanssa luettavaksi toukokuussa ennen omaa kanavamatkaamme ja ainakin meille siitä selvisi aiempaa paremmin moni reissua koskeva yksityiskohta.
Heti tähän alkuun pyydän huomioimaan sen, että mikään virallinen kanavaohje tämä EI missään nimessä kuitenkaan ole! Toiseksi on hyvinkin mahdollista, että käytännöt kanavassa ja viranomaisten kanssa muuttuvat, joten kannatta muistaa, että edelleenkin ajankohtaisin informaatio huvialuksella Saimaan kanavassa liikkumisesta löytyy seuraavilta Liikenneviraston sivuilta:
http://www.liikennevirasto.fi/vesivaylat/kanavat/saimaan-kanava/kauttakulkuohjeet#.V79WP6tJ-20
http://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/23440/VENELIIKENNEOHJEET+2015.pdf
Kirjoituksen muokkaaminen pdf-tiedostosta Bloggeriin osoittautui myös pienoiseksi haasteeksi. Joten pyydän anteeksi mm. tekstin kokoa ja muutamia muitakin kömpelöitä ulkoasuratkaisuja.
Joka tapauksessa, todella suuri kiitos Sissin miehistölle tästä kaikesta ja informatiivisia lukuhetkiä Teille muille!
1. KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA KANAVAOHJETTA TÄYDENTÄMÄÄN
Heti tähän alkuun pyydän huomioimaan sen, että mikään virallinen kanavaohje tämä EI missään nimessä kuitenkaan ole! Toiseksi on hyvinkin mahdollista, että käytännöt kanavassa ja viranomaisten kanssa muuttuvat, joten kannatta muistaa, että edelleenkin ajankohtaisin informaatio huvialuksella Saimaan kanavassa liikkumisesta löytyy seuraavilta Liikenneviraston sivuilta:
http://www.liikennevirasto.fi/vesivaylat/kanavat/saimaan-kanava/kauttakulkuohjeet#.V79WP6tJ-20
http://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/23440/VENELIIKENNEOHJEET+2015.pdf
Kirjoituksen muokkaaminen pdf-tiedostosta Bloggeriin osoittautui myös pienoiseksi haasteeksi. Joten pyydän anteeksi mm. tekstin kokoa ja muutamia muitakin kömpelöitä ulkoasuratkaisuja.
Joka tapauksessa, todella suuri kiitos Sissin miehistölle tästä kaikesta ja informatiivisia lukuhetkiä Teille muille!
1. KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA KANAVAOHJETTA TÄYDENTÄMÄÄN
Nämä ohjeet on kirjoitettu ylös m/s Sissi-laivan vappuviikonloppuna 2016 tekemän reissun kokemuksien pohjalta. Lue ja tulosta ennen matkalle lähtöä ajanmukainen Liikenne- ja Viestintäministeriön julkaisema Saimaan Kanavan Veneliikenneohje.
Tässä kuvatulla reissulla lähdettiin Imatralta, yövyttiin yksi yö Viipurin venekerhon laiturissa jonka jälkeen palattiin takaisin Saimaalle. Käytännöissä saattaa olla eroavaisuuksia mikäli et poikkea Viipuriin ja/tai jatkat matkaa merelle.
Aikatauluja laatiessa huomioi että vilkkaammalla liikennekaudella saattaa odottelua olla huomattavasti enemmän kuin tässä kuvatulla matkalla. Nyt ajettiin tiukimman nopeusrajoituksen mukaan, todellisuudessa oltaisiin voitu vähäisen syväyksen vuoksi ajaa kanavassa kovempaakin.
ENNAKKOVALMISTELUT
1. Varmista vakuutuksen kattavuus
- Kanavansuulta Nuijamaanjärvelle kotimaan liikennealue I (sisävedet).
- Kanava valtakunnanrajalta alaspäin ja Viipurinlahti Ulkomaan liikennealue.
Nyt tehdylle reissulle normaalisti liikennealueen I kattava vakuutus laajennettiin määräajaksi koskemaan myös kanavaa ja Viipurinlahtea.
2. Tulosta, kirjoita & kopioi ja tarkista paperit
- Kaikilla mukana olevilla oltava voimassaolevat passit ja viisumit mukana
- 7kpl valmiiksi täytetty ja allekirjoitettu Crew List
Mikäli miehistöön tulee muutoksia Viipurissa, yliviivaa poistuneet ja lisää saapuneet miehistön jäsenet jäljellä oleviin Crew Listoihin.
- 4kpl Kapteenin selvityslomake
- 4kpl Kopio aluksen haltijan passista (päällikkö)
- 4kpl Kopio aluksen rekisteröintiasiakirjasta
- Alkuperäinen rekisteröintiasiakirja mukaan (”rekisterikortti”)
- 2kpl Ajoneuvon tulliselvitys päällikön allekirjoituksella
- Tarvittaessa henkilökohtaiset tulliselvityskaavakkeet (ei tarvita jos ei tullattavia tuomisia)
- Valtakirja joka todistaa että aluksen päälliköllä on oikeus viedä alus ulkomaille, mikäli hän ei ole aluksen omistaja. (ei kysytty)
- Vakuutustodistus ajoneuvon vakuutuksesta. (ei kysytty)
- Radiolupa (kopio aina aluksessa)
Dokumentit ja passit kannattaa kerätä yhteen paikkaan ja aina ennen tarkastuspisteeseen saapumista valmistella kyseisellä paikalla tarvittavat paperit valmiiksi kirjekuoreen tai kansiotaskuun. Virkailijat tuntuvat tykkäävän, kun saavat kaiken tarvittavan kerralla käteensä tullessaan alukselle.
3. Perälippu, kohteliaisuuslippu, Rekisterinumero, nimi ja kotipaikka aluksen peräpeilissä
- Perälippu (suomen lippu) pitää lain mukaan olla aluksen ollessa kulussa.
- Kohteliaisuuslippu (pieni venäjän lippu) on hyvä nostaa SB-puolen mastosaalinkiin, kun ylitetään valtakunnanraja ja pitää siellä aina kun perälippukin on ylhäällä kunnes ollaan takaisin kotimaassa.
- Aluksen rekisterinumero pitää olla selvästi merkittynä kummallakin kyljellä.
- Venäjän viranomaiset tuntuivat toistuvasti varmistavan aluksen nimen ja kotipaikan peräpeiliin maalatusta tekstistä.
4. Halutessasi varaa paikka Viipurin vierasvenesatamasta.
Yövyttäessä Viipurissa on käytännössä kaksi vaihtoehtoa:
1. Yöpyminen matkustaja-aluslaiturissa jolloin alus hoitaa viranomaisilmoitukset ym suoraan viranomaisten kanssa. Tämä laituri ei ole vartioitu, ja huvialusten tulee väistää matkustaja-aluksia.
2. Yöpyminen Viipurin Venekerhon vartioiduissa laitureissa. Tällöin satamakapteeni hoitaa tarvittavat viranomaisilmoitukset. Varaa laituripaikka ajoissa soittamalla satamakapteenille: ”Igor” +792 132 37101. Igor puhuu kohtalaista englantia. Varaudu ilmoittamaan aluksen pituus, nopeus ja kertomaan että oletko vieraillut viipurissa aiemmin (= tiedätkö minne ajaa siellä). Venekerhon satamamaksu 30€/vrk (2016). Maksu euroina suoraan satamakapteenin käteen.
5. Suunnittele mahdollinen tankkaus ja varaa tarvittava käteinen.
- Arvioi tankattava määrä ja varaa tarvitava käteinen ja/tai mahdollinen tankkauskortti.
- Tankkaus joko käteisellä ruplina tai venäläisille huoltoasemille tarkoitetulla tankkauskortilla (Eastoil ainakin käynyt kaudella 2015, ilmeisesti myös Beoscan ok). Pankki/luottokorttien kelpoisuutta ei tullut kysyttyä. Huoltoasemalla ei välttämättä ole kunnollista käteiskassaa, joten käteisellä maksaessa varaa myös pieniä seteleitä mukaan.
6. Varmista VHF-puhelimen toimintakunto
Huvialuksilla täytyy viipurinlahdella olla toimiva VHF-puhelin ja venäjän- tai englannintaitoinen henkilö sitä käyttämässä. Muutoin aluksen tulee käyttää maksullista luotsia.
2. MATKAN KULKU & TAPAHTUMAT
- SAIMAA - VIIPURI
0407 Irti Niskalampi
0600 1h Ennakkoilmoitus Saimaan kanavalle +358 295 34 4157 tai +358 295 34 4158
0705 0:00 Kanavansuu. Huomioi nopeusrajoitukset kanavassa.
Vaihda VHF kanavalle 11 (Saimaan kanava)
0715 0:10 Sisään Mälkiän sulku. Liukupollarit vasen kylki.
0735 0:30 Sisään Mustolan sulku. Liukupollarit oikea kylki.
Sulutuksen jälkeen tarvittaessa sillan avaus.
0815 1:10 Sisään Soskuan sulku. Liukupollarit oikea kylki.
Sulutuksen jälkeen tarvittaessa sillan avaus.
0850 1:45 Kansolan läppäsilta.
Tarvittaessa sillan avaus.
0935 2:30 Kiinni Nuijamaa.
Suomen rajatarkastus. Rajavartijat eivät välttämättä ole aina paikalla, mutta ovat saaneet kanavavalvomolta tiedon aluksesta.
Odota että saapuvat.
- 5kpl Crew list
- Kaikkien passit
Rajavartijat tarkistavat passit ja leimaavat Crew listat. 1 jää heille, neljä takaisin passien kanssa. Kanavaohjeessa
mainittua huvialustarkatusilmoitusta ei Viipurissa käydessä täytetty eikä sitä myöskään kysytty.
0945 2:40 Irti Nuijamaa
0950 2:45 Valtakunnanraja. Nosta kohteliaisuuslippu.
1030 3:25 Sisään Pällin sulku. Liukupollarit oikea kylki.
Mikäli sulku on vapaana, niin aja sinne sisään ja odota. Tässä kohtaa viranomaisten kiireet ovat joskus hitaita. Älä hätäile
äläkä nouse maihin, vaikka tuntuisikin siltä ettei mitään tapahdu! Päivystä Meri-VHF:ää siltä varalta, että sulku täytyy
vapauttaa kauppamerenkulkua varten.
Venäjän Rajavartioston tarkastus:
- 1kpl leimattu Crew list
- 1kpl leimaamaton Crew list
- 1kpl Kapteenin selvitys.
- Kaikkien mukana olevien passit + pikkulaput (migration card)
- Kopio aluksen haltijan passista (päällikkö)
Saatuasi passit takaisin tarkista että pikkulapun puolikkaat on mukana ja passit leimattu.
Kipparilta pyydetään allekirjoitus paperiin ”Ohje venäjän federaatioon saapuvien ulkomaalaisten pienalusten päälliköille”.
Paperi venäjäksi, kääntöpuolella englanniksi. Suomennos kanavaohjeessa. Kun rajamuodollisuudet hoidettu, pyydä sulutusta
VHF:llä.
1110 4:05 Ulos Pällin sulusta
1125 4:20 Sisään Ilistoen sulku. Liukupollarit vasen kylki.
1150 4:55 Sisään Cvetotsnojen sulku. Liukupollarit oikea kylki.
1235 5:30 Sisään Iskrovkan sulku. Liukupollarit vasen kylki.
Tässä kohtaa voisi olla hyvä ilmoittaa kanavan kaukokäyttökeskukseen mikäli on tarkoitus tankata ennen Brusnitsnojen
sulkuun ajamista.
1305 6:00 Kiinni tankkauslaituri Brusnitsnojen sulun yläpuolella, kanavan itäpuoli.
Saatavilla Diesel ja 95. Mikäli käytössäsi tankkauskortti annetaan se virkailijalle ennen tankkauksen alkua. Myös käteisellä
tankkaaminen onnistuu.
Huoltamovirkailija pyytää arvion tankattavastä määrästä. Mittarista saa tankattua kerrallaan 900l jonka jälkeen virkailija
kirjaa lukeman ruutuvihkoon ja nollaa mittarin jotta tankkaus jatkuu. Kun tankkaus on suoritettu niin ainakin käteisellä
maksettaessa aluksen päällikkö menee huoltamon toimistoon suorittamaan maksun. Maksusta saa kuittipaperille tulostetut
kuitit (jokaisesta mittarillisesta omansa) joissa näkyvät tankatut määrät, litrahinta ja kokonaishinta.
Mittarissa on normaali tankkauspistooli. Ei minkäänlaista ylitäytönestintä, joten ole tarkkana tankatessasi. Polttoaine tulee
kohtalaisella paineella, joten varmista tankin riittävä huohotus.
1415 7:10 Irti tankkauslaituri
Varmista tässä kohtaa että aika riittää Viipuriin ajamiseen. Viipurinlahdella luotsittomien huvialuksien liikkuminen kielletty
klo 2000-0800 Moskovan aikaa (1900-0700 finsk tid). Kanavalla yöpyminen sallittu alaspäin tullessa vain Brusnitsnojen
sulun yläpuolisessa odotuslaiturissa.
1420 7:15 Sisään Brusnitsnojen sulku. Liukupollarit vasen kylki.
1425 7:20 Kiinni tullilaituri (Brusnitsnojen sulun idänpuoleinen odotuslaituri)
Venäjän tullitarkastus:
- 1kpl leimattu Crew list
- 1kpl kopio aluksen haltijan (päällikkö) passista
- Rekisterikortti + 1kpl kopio rekisterikortista.
- 2kpl ajoneuvon tulli-ilmoitus
- Henkilökohtiaset tulli-ilmoitukset (vain, jos tullattavaa)
Saattaa pyytää aluksen päällikön mukaansa toimistokoppiin. Saattaa nousta alukseen tarkistamaan paikkoja.
1440 7:35 Irti tullilaituri. Sytytä kulkuvalot vaikka olisitkin liikkellä valoisan aikaan.
Vaihda VHF kanavalle 12 (Viipurin satamavedet)
Soita 1h ennakkoilmoitus Viipurin venekerhon Igorille. (tämä luonnollisesti aiemmin/myöhemmin mikäli
aluksesi on huomattavasti nopeampi tai hitaampi kuin meillä, 8kn)
Vaihtoehtoinen tankkauspaikka Lavola Yacht Clubilla
Nettisivujen mukaan pitäisi olla avoinna toukokuun alusta syksyyn, mutta ilmeisesti ei ole ollenkaan toiminnassa
purjehduskaudella 2016.
1600 8:55 Kiinni Viipurin venekerho.
Satamakapteeni tai hänen kätyrinsä vastassa laiturilla. Näyttää huitomalla, valomerkein tms laituripaikan. Laiturimaksu
30€/vrk (2016) suoritetaan käteisellä. Varaa euroja tähän. Sovi lähtöaikasi lähtöä edeltäävän päivänä; satamakapteeni tekee
lähtöilmoituksen viranomaisille puolestasi. Muutoin tee ilmoitus itse kanavaohjeen mukaisesti tuntia ennen lähtöä.
Venekerholla 2 eri laituria; Klubin laituri lahden länsirannalla ja linnasillan laituri. Linnasillassa suurempien kiinnitys laiturin
luoteispäädyssä.
- VIIPURI - SAIMAA
0720 0:00 Irti Viipuri.
VHF kanavalle 12 (Viipurin satamavedet)
0750 0:30 Gvardeiskin salmi. Ennakkoilmoitus 1h Saimaan kanavalle:
Soita kanavan kaukokäyttökeskukseen +358 295 34 4157
0835 1:15 Kiinni Brusnitsnojen tullilaituri (sulun itäpuolen odotuslaituri)
Venäjän tullitarkastus:
- 1kpl leimattu Crew list
- 1kpl kopio aluksen haltijan (päällikkö) passista
- Rekisterikortti + 1kpl kopio rekisterikortista.
- 1kpl tullessa leimattu ajoneuvon tulli-ilmoitus
- Henkilökohtaiset tulli-ilmoitukset (vain, jos tullattavaa)
Saattaa pyytää aluksen päällikön mukaansa toimistokoppiin. Saattaa nousta alukseen tarkistamaan paikkoja.
VHF kanavalle 11. (Saimaan kanava)
0850 1:30 Sisään Brusnitsnojen sulku. Liukupollarit oikea kylki.
0915 1:55 Sisään Iskrovkan sulku. Liukupollarit oikea kylki.
1010 2:50 Sisään Cvetotsnojen sulku. Liukupollarit vasen kylki.
1030 3:10 Kiinni Ilistoen odotuslaituri.
Odotettiin vastaantulevan rahtilaivan sulutus alaspäin. Odotus yhteensä 50min.
1110 3:50 Sisään Ilostoen sulku. Liukupollarit oikea kylki.
1130 4:10 Sisään Pällin sulku. Liukupollarit vasen kylki.
Alus sulutetaan ylös, jonka jälkeen jälleen odotetaan että venäjän rajaviranomaiset aktivoituvat. Älä nouse maihin! Päivystä
Meri-VHF:ää.
Venäjän Rajavartioston tarkastus:
- 1kpl leimattu Crew list
- 1kpl leimaamaton Crew list
- Kaikkien mukana olevien passit + pikkulappujen puolikkaat. (migration card)
- Kopio aluksen haltijan passista (päällikkö)
Saatuasi passit takaisin tarkista että passit on leimattu. Voit pyytää uudet pikkulaput (migration card), jolloin mahdollisella
seuraavalla matkalla voit täyttää ne valmiiksi etukäteen.
1230 5:10 Ulos Pällin sulku.
1300 5:40 Valtakunnanraja. Laske kohteliaisuuslippu.
1310 5:50 Kiinni Nuijamaa.
Suomen rajamuodollisuudet:
- 1kpl Crew list
- Kaikkien passit
Rajavartijat tarkistavat passit. Leimaamaton crew list jää heille. Kanavaohjeessa mainittua huvialustarkatusilmoitusta ei tällä
matkalla täytetty eikä sitä missään vaiheessa kysytty.
1320 6:00 Irti Nuijamaa
1410 6:50 Kansolan läppäsilta
1435 7:15 Sisään Suskuan sulku. Liukupollarit vasen kylki.
Sulun alapuolella tarvittaessa sillan avaus.
1520 8:10 Sisään Mustolan sulku. Liukupollarit vasen kylki.
Sulun alapuolella tarvittaessa sillan avaus.
1545 8:35 Sisään Mälkiän sulku. Liukupollarit oikea kylki.
1620 9:05 Kanavansuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.