Vuoden verran olen tuollaista suojaerotusmuuntajaa Tähdelle etsiskellyt vaikka maasähköissä ei satamissa juurikaan ole tullut oltua. Minua jäi kuitenkin kalvamaan edellisen veneemme moottorin maalien eriskummallinen lohkeilu eräänä kesänä niin paljon, että uskaltaakseni tarvittaessa pitää Tähteä pidempiä aikoja maasähköihin kytkettynä päätin tehdä hankinnan.
Taisin jo tuosta edellisen veneemme probleemasta Teille jossakin vaiheessa kertoa, mutta kyseessä siis oli eriskummallinen akkulaturin vuotovirtojen maadoittuminen joko viereisen aluksen tai laiturin rakenteiden yms. kautta. Ja kun kerran kyseessä oli lasikuiturovilla varustettu vene ongelma ilmeni nimenomaan juuri moottorissa. Onneksi tajusin lopulta asian ja sain ongelman poistumaan seuraavana kesänä, kun en juurikaan pitänyt alusta maasähköissä kotisatamassa. Akun maajohdon aina maasähkölatauksen ajaksi irroittamalla se olisi varmasti myös hoitunut, mutta kun asentamani 130w aurinkopaneeli hoiti latauksen ei sellaiseen ollut tarvetta.
Nyt tehtyyn suojaerotusmuuntajan ostopäätökseen vaikutti olennaisesti myös lähes käyttämättömän ja laadukkaan oloisen Noratelin laitteen löytyminen erittäin sopivalla, noin 1/4 osa alkuperäisestä, hinnalla. Muuntaja on myös tarpeeksi suuritehoinen (3000VA), jotta sähkötyökalujen käyttö sen kautta onnistuu tarvittaessa. Tuossa alla muutamia asiaa havainnollistavia kirjoituksia suojaerotusmuuntajista.
http://suukkoship.blogspot.fi/2014/05/maasahkopohdintaa-laivan-syopyminen.html
http://keskustelu.suomi24.fi/t/3389029/maasahkon-maatason-erotus
Ville Kankkusen opinnäytetyö, Savonia-Ammattikorkeakoulu
Suojaerotusmuuntaja - Wikipedia
Sain myös laivagollegoilta vinkkiä, että laitteen kuori kannattaisi erottaa laiturin sähköjen maapotenttiaalista ja niinpä teinkin työtä käskettyä. Pointtina oli metallisen suojakotelon aluksen runkoon mahdollisesti koskettaessa synnyttämän kontaktin poistaminen. Operaatio oli valmistajan puolelta tehty todella helpoksi, joten Noratelillä on selvästikin ollut ajatus mukana masiinaa suunniteltaessa.
Johdin vain irti maadoituspisteestä, kutistesukkaa suojaksi ja suojakuori takaisin paikoilleen. Tai no sen verran rakentelin vielä, että tein laitteeseen kiinteän kaapeloinnin myös virran ulostuloon, ettei tarvitse minkäänlaisien pistokekytkentöjen kanssa ihmetellä. Muuntajan etulevyn pistoke kyllä toimii aivan kuten aiemminkin, mutta laivan muuhun järjestelmään sähkö kulkee erillistä laitteen sisältä tulevaa kaapelia pitkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.