Kerroinkin jo Teille Chittagongin laivapurkaamoista, mutta löysin lisäksi vielä pari muutakin mielestäni mainitsemisen arvoista rainaa. Ensimmäinen niistä kertoi höyrylaivamaisesta m/s Nordstjernen nimisestä Norjan rannikolla Hurtigruten nimisellä Tromssa-Bergen reitillä 56 vuotta seilanneesta rannikkolaivasta, joka vihdoin vuonna 2012 päätyi eläkkeelle. Tunnelmallinen ja selvästi aluksen henkilökunnalle ja vakioasiakkaille puhutteleva kokemus oli laivan viimeinen matka, josta kyseinen dokumenttikin kertoi. Toki useissa kohdin viitattiin myös aluksen moninaisiin vaiheisiin ja siinä aikojen saatossa töissä olleiden muistoihin ja kokemuksiin. Wikipediasta selvisi vielä elokuvaa tarkemmin esimerkiksi Nordstjernen työvuosien jälkeiset telakoinnit sekä kunnostukset, ja jopa työuran jälkeisten siirtomatkojen karilleajot. Muistaakseni alus on Norjan museoviraston suojelema, joten sitä ei onneksi saa lähettää Chittagongiin.
Yle Fem -kanavan esittämä ohjelma löytyy osoitteesta: http://areena.yle.fi/1-2195894
Toisena ohjelman aiheena mainittakoon Herzogin Cecilie. Luin nimittäin jo viime keväänä Helge Heikkisen kirjoittaman mielenkiintoisen kirjan Tornado (WSOY 1967). Opus kertoo "Lucky" Lawhill nimisen maarianhaminalaisen Gustaf Eriksonin varustamon laivan maailmanympäripurjehduksesta ja sen osallistumisesta legendaariseen vehnäpurjehdukseen eli Grain race- kilpailuun vuosina 1931-32. Komean aluksen historiasta löytyy varsin kattava sivusto osoitteesta:
http://www.kolumbus.fi/jamikko/Purjelaivat_Lawhill.htm
Joka tapauksessa kyseisessä kirjassa vilahteli useaan otteeseen samaisen GE-varustamon Herzogin Cecilie niminen syvänmeren rahtilaiva, jossa kirjailija Heikkinenkin on aikoinaan ollut pätevöitymässä perämieheksi. Tässä kohtaa on välihuomautuksena mainittava, että asiassa on hiuksen hienoja liittymäkohtia myös Tähti-laivaamme. Nimittäin Eriksonin perillisten Maarianhaminan kaupungille museolaivaksi jo 1950 luvulla lahjoittaman Pommernin pohjan kunnostusurakkaan on osallistunut Tähden entinen Kotkan Kalarannan konepajan aikainen päällikkö, Herra Marjanen. Herzogin Ceciliestä pelastetut ruoripyörät, Neitoa esittävä kaljuunakuva ja paljon muutakin esineistöä on myös esillä Maarianhaminan merimuseossa, josta siis s/v Pommernkin löytyy.
http://www.sjofartsmuseum.ax/fi/
Mutta takaisin asiaan.. Ja otsikkohan oli siis Herzogin Cecilie. Kyseessä on vuonna 1902 Bremerhavenissa Saksassa rakennettu komea nelimastoparkki, joka ostettiin Eriksonin varustamon lippulaivaksi Suomeen joulukuussa 1921. Tämä yksi aikansa hienoimmista ja tunnetuimmista purjelaivoista voitti Australiasta Englantiin purjehditun Grain race -kilpailun peräti neljä kertaa ennen traagista karille ajoa Sewer Mill Sandsin matalikolle Britteinsaarten lounaisrannikolla. Melkein koko 4295 tonnin vehnälasti ja myöhemmin myös kaunis laiva menetettiin tämän huhtikuun 24. päivänä 1936 sattuneen haverin jälkimainingeissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Herzogin_Cecilie
Tutkiskellessani eräänä päivänä YleAreenan runsasta dokumenttitarjontaa yllätyinkin positiivisesti kyseisestä aluksesta kertovan elokuvan löytymisestä. Vaikka filmatisoinnissa käydäänkin läpi perusteellisesti "vain" aluksen viimeisten purjehdusten tapahtumia ja sen silloisen kapteenin Sven Eriksonin naisseikkailuita sekä hänen tuoretta laivalla syntynyttä avioliittoaan, on se silti erittäin suositeltavaa katsottavaa. Herttuattaren viimeinen matka löytyy osoitteesta:
http://areena.yle.fi/1-2073053
Varustamosta lisää: https://fi.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Erikson
Ja vielä Pommernista:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pommern_(laiva)
http://www.sjofartsmuseum.ax/fi/tule-kaymaan/museolaiva-pommern
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/parkkilaiva-pommern
http://www.kolumbus.fi/jamikko/Purjelaivat_Lawhill.htm
Joka tapauksessa kyseisessä kirjassa vilahteli useaan otteeseen samaisen GE-varustamon Herzogin Cecilie niminen syvänmeren rahtilaiva, jossa kirjailija Heikkinenkin on aikoinaan ollut pätevöitymässä perämieheksi. Tässä kohtaa on välihuomautuksena mainittava, että asiassa on hiuksen hienoja liittymäkohtia myös Tähti-laivaamme. Nimittäin Eriksonin perillisten Maarianhaminan kaupungille museolaivaksi jo 1950 luvulla lahjoittaman Pommernin pohjan kunnostusurakkaan on osallistunut Tähden entinen Kotkan Kalarannan konepajan aikainen päällikkö, Herra Marjanen. Herzogin Ceciliestä pelastetut ruoripyörät, Neitoa esittävä kaljuunakuva ja paljon muutakin esineistöä on myös esillä Maarianhaminan merimuseossa, josta siis s/v Pommernkin löytyy.
http://www.sjofartsmuseum.ax/fi/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Herzogin_Cecilie
Tutkiskellessani eräänä päivänä YleAreenan runsasta dokumenttitarjontaa yllätyinkin positiivisesti kyseisestä aluksesta kertovan elokuvan löytymisestä. Vaikka filmatisoinnissa käydäänkin läpi perusteellisesti "vain" aluksen viimeisten purjehdusten tapahtumia ja sen silloisen kapteenin Sven Eriksonin naisseikkailuita sekä hänen tuoretta laivalla syntynyttä avioliittoaan, on se silti erittäin suositeltavaa katsottavaa. Herttuattaren viimeinen matka löytyy osoitteesta:
http://areena.yle.fi/1-2073053
Varustamosta lisää: https://fi.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Erikson
Ja vielä Pommernista:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pommern_(laiva)
http://www.sjofartsmuseum.ax/fi/tule-kaymaan/museolaiva-pommern
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/parkkilaiva-pommern
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.