Kuulin myöhemmin, että innokkaita laivojen ystäviä oli helteisenä lauantaina pidetyn avoimienovienpäivän aikana satamassa riittänyt tungokseksi asti. Konehuoneissa ja komentosilloilla olivat esittelijät saaneet tehdä useampituntisia vuoroja ruuhkaa helpottaakseen. Tästä kaikesta voisikin päätellä neljänkymmeneen nousseen alusmäärän näkemisen yhtäaikaa rannassa olleen varmasti monelle muullekin, kuin Tähden miehistölle, vaikuttava kokemus.
Päätöspäivänä sunnuntaina Savonlinnan kaupunki oli toivonut regattalaiturin olevan tyhjänä jo klo 14 aikoihin ja niin aluksia alkoikin lipua omille teilleen pian puolenpäivän jälkeen. Me suuntasimme jatkamaan regatointia monen muun ohella takaisin Hopeasalmeen, jossa vietimmekin pari mukavaa ja tälle kesälle hyvin poikkeuksellista helteistä päivää.
Tekemisenpuutteen ehkäisemiseksi Tähden kannelle järjestettiin halukkaille uintikeskus hyppylautoineen ja köysitikkaineen. Paikalla olleet kumiveneet olivat myös ahkerassa käytössä. Monia mielenkiintoisia vinkkejä ja tarinoita laivojen tekniikkaan ja ajamiseen liittyen jaettiin myös puolin ja toisin.
Tekemisenpuutteen ehkäisemiseksi Tähden kannelle järjestettiin halukkaille uintikeskus hyppylautoineen ja köysitikkaineen. Paikalla olleet kumiveneet olivat myös ahkerassa käytössä. Monia mielenkiintoisia vinkkejä ja tarinoita laivojen tekniikkaan ja ajamiseen liittyen jaettiin myös puolin ja toisin.
Kumiveneellä Haislahteen tehdyllä kauppareissullakin riitti paljon nähtävää. Bongasimme nimittäin tällä turneella torilla nautittujen kylmien kolmosten lisäksi muun muassa aiemminkin näkemämme Halla XVII:n sekä Furön ja myöhemmällä risteilyllä vielä viime kesältä tutun kaunislinjaisen Nökön. Vuonna 1883 valmistuneesta Hinaaja Furöstä vielä sen verran, että se näyttää toimivan myös risteilyaluksena pääkaupunkiseudulla. Lisää aiheesta löydätte osoitteesta:
Lopuksi vielä kiitos viime aikoina sataneesta innostavasta palautteesta koskien Tähtilaiva -blogiani. Mukavaa, että jutut ja tarinat miellyttävät!
Niin ja jos ette ole vielä lukeneet sunnuntain 9. elokuuta Helsingin sanomia ja sieltä juttua Bohman-Penttisen perheen kotina toimivasta Suukko -laivasta niin suosittelen lämpimästi tutustumaan. Muistan kyllä aiemminkin maininneeni kyseisen aluksen kipparin suukkoship.blogspot.fi osoitteessa pitämästä blogista, jota itsekin olen aika-ajoin suurella mielenkiinnolla lukenut. Tässä kuitenkin osoite vielä toistamiseen. Antoisia lukuhetkiä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.