Viime reissun päätteeksi Wickströmin lämmönvaihtimen päästä irroittamani ja messinkimötikäksi nimittämäni osa paljastui lähemmissä tutkimuksissa öljynlauhduttimen ja öljynsuodattimen yhdistelmäksi. Siihen, että onko osa oikeasti messinkiä vai pronssia en saanut täyttä varmuutta. Selvennyksenä vielä, että messinki on helposti työstettävä kuparin ja sinkin seos, joka kestää hyvin korroosiota. Pronssi puolestaan kuparin ja tinan tai jonkin muun metallin seos.
Koko kesän olin Wickströmiin tutustuessani ihmetellyt kyseisen osan tehtävää ja monenlaisia veikkauksia siitä olin myös kuullut. Öljynlauhdutin, öljynpaineensäädin, öljykäyttöinen jäähdytysvesipumppu jne.. Jäähdytysveteen ilmestyneiden öljytippojen myötä mötikästä oli kuitenkin lopulta otettava selvää. Koko koneessa ei nimittäin ole kuin kaksi paikkaa missä järvivesi ja moottoriöljy kohtaavat. Jompi kumpi niistä olisi siis väistämättä syypää öljyvuotoon. Ymmärrettävästi tämä vanha suodatin tuntui todennäköisemmältä vikakohteelta kuin vain muutama vuosi sitten asennettu uusi öljynlauhdutin.
Kotiin päästyäni syvennyinkin autotallissa asiaan ja purin osan alkutekijöihinsä. Sisimpänä koko paketissa oli, ei todellakaan kertakäyttöinen, vaan pikemminkin ikuinen öljynsuodatin. Pumpusta tuleva öljy saapuu ohuista metallilevyistä tehdyn suodinpanoksen ulkopuolelle, jonka jälkeen se suodattuu mennessään metallilevyjen raoista sisäpuolelle ja jatkaa matkaansa puhdistettuna moottoriin.
Suodattimen päässä olevalla pyöritettävällä vivulla voi puolestaan pyörittää näitä metallilevyjä ja näin suodattimen pinnan saa aina tarvittaessa puhdistettua. Aika-ajoin on suodattimen pohjalle kertynyt lika tietenkin poistettava. Entiaikaan, kun sopivia vaihdettavia suodattimia ei ihan joka paikkakunnalta ollut saatavilla niin tuommoinen ratkaisu on varmaan katsottu järkevimmäksi.
Suodattimen päässä olevalla pyöritettävällä vivulla voi puolestaan pyörittää näitä metallilevyjä ja näin suodattimen pinnan saa aina tarvittaessa puhdistettua. Aika-ajoin on suodattimen pohjalle kertynyt lika tietenkin poistettava. Entiaikaan, kun sopivia vaihdettavia suodattimia ei ihan joka paikkakunnalta ollut saatavilla niin tuommoinen ratkaisu on varmaan katsottu järkevimmäksi.
Seuraavaksi irroitin öljyn ja veden välisenä vaippana toimivan lieriön. Testasin sen vedenpitävyyttä parin päivän ajan toilettimme kaapin päällä ja kuulin kuinka sinne ilmestyneen osan iloittiin olevan uusi hammaharjamukini. Ei niin iloisia kommentteja, öljyisestä koneenosasta kantautui myös korviini, mutta jätän ne omaan arvoonsa.
Tutkimuksistani huolimatta mitään vuotoja en lopulta onnistunut löytämään. Pienen ja melkein huomaamattoman syöpymän kuitenkin havaitsin juuri tuosta samaisesta vaipasta aivan sen päässä olevan kiinnityslaipan juuresta. Siitäkään ei silmin havaittavasti vuotanut mitään, mutta epäilin syyn saattavan kuitenkin olla siinä. Onhan toki mahdollista, että koneen öljypumpun tuottama paine työntää siitä muutaman tipan öljyä järveen palaavan jäähdytysveden sekaan.
Päätin kokeilla asian korjaamista vain pelkällä tiivisteliimalla. Juottaminen tai jokin kemiallinen metalli olisi ehkä myös voinut toimia. Syöpymä sattui kuitenkin olemaan kohdassa, jonne joka tapauksessa laitettaisiin tiivisteliimaa. Puhdistin liimapinnat ja syöpymän huolellisesti Brake Cleanerilla. Sen jälkeen laitoin Motonetista hankkimastani tiivistearkista tekemäni uudet paperitiivisteet paikoilleen ja liimasin koko paketin huolellisesti kasaan. Lopputulos pääsi kuivamaan ja odottelemaan seuraavaa venereissua takkamme päälle.
Pakko on vielä tähän loppuun tunnustaa, että käytin varmaan melkein tunnin suodatinkotelon kiilloittamiseen hiekkapaperilla alkuperäiseen loistoonsa. Täytyyhän Wickströmin hienot yksityiskohdat saada esille.
Pakko on vielä tähän loppuun tunnustaa, että käytin varmaan melkein tunnin suodatinkotelon kiilloittamiseen hiekkapaperilla alkuperäiseen loistoonsa. Täytyyhän Wickströmin hienot yksityiskohdat saada esille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.