Kyllä meinasi lusikallinen lurahtaa housuihin, kun löysin Tähden (alkup. Pervyj) Petrogradissa 1913 valmistaneesta Admiralty Izhora -telakasta alkuvuodesta 2015 julkaistun YouTube -videon. Ehkä tämän uutisen voisi tässä vielä varmuuden maksimoimiseksi muotoilla niin, että.. Oletan omien tietojeni pohjalta kyseessä olevan saman valtio-omisteisen laitoksen.
Videon tekijän, Nigel Fowler Suttonin, toimesta monesta muustakin Venäjän teollistumisen alkutaipaleeseen osallistuneesta teollisuuslaitoksesta ja esimerkiksi Tsaari Nikolai II:n ylellisestä Standart -huvijahdista, Gangut -luokan taistelulaiva Sevastopolista ja vaikkapa maan upeista Ortodoksi Kirkoista löytyy paljon samanlaista vanhojen valokuvien pohjalta toteutettua videomateriaalia, johon taustalla soiva klassinen musiikki antaa oman hauskan sävynsä.
Tein videosta muutamia kuvakaappauksia ja tässä niistä maistiaisia teillekin. Yläpuolinen kuva on Izhoran telakalta, josta Tähtikin on mahdollisesti laskettu veteen vuonna 1913.
Tässä Nevan sivujoen varrella sijainneen valtiollisen Admiralty Izhora laitoksen kartta vuodelta 1866.
Tässä puolestaan moottoritehdas, jossa Tähden alkuperäinen kaksi sylinterinen kaksitahtinen Izhora -moottorikin on todennäköisesti valmistettu.
En tietenkään voinut olla tarkistamatta löytyisikö Herra Fowlerin lukuisten videoiden joukosta myös muita lähes samanlaisilla piirustuksilla miinaveneitä Pietarissa valmistaneita telakoita ja kuinka ollakaan siellä mainittiin W. Crichton & Co Okhta Shipyard St Petersburg. Kyseinen telakka on monien muiden alusten ohella rakentanut myös vuonna 1912 valmistuneen, vielä nykyisinkin Päijänteellä seilaavan Harve -laivan. Yläpuolisen kuvan kerrotaan olevan kyseisen telakan laiturista vuodelta 1911, joten teoriassa on mahdollista, että Harve voisi olla yksi kuvan laivoista. M/s Harven löydät Päijänteenlaivureiden sivuilta aluksen nimen kohdalta. On myös mahdollista, että toinenkin vielä olemassa oleva alus löytyy kuvasta, nimitäin Laiva -lehden numerossa 4/2014 olleessa Tsaarin miinaveneistä kertovassa jutussa mainitaan myöskin Saimaalla majailevan Koski nimeä kantavan hinaajan valmistuneen Crichtonin Ohtan telakalta vuonna 1912.
Tässä vaiheessa kriittisen lukijan mieleen tietenkin juolahtaa, ja pitääkin juolahtaa, useampikin kysymys. Olisiko sitten todennäköistä, että juuri tämän nimenomaisen laivaerän lähes valmiina olevat alukset olisivat - jo tuolloin 1911 - laskettu veteen odottamaan myöhemmin tapahtuvaa luovutusta eri linnoituksille? Rovin valmistuttua aluksien muita varustelutöitä on tietenkin voitu jatkaa vedessäkin, joten sen puoleen kuvittelisin tämän kyllä olevan uskottava otaksuma. Aluksille on kuitenkin nimikylteistä päätellen jo tuossa vaiheessa annettu nimi, joten olisiko mahdollista, että valmistumisvuodeksi olisi tällöin merkitty vasta kuvan ottovuotta seuraava vuosi eli 1912? Vai onko laivojen tiedoissa mainittu vuosi sittenkin valmistusvuoden sijaan luovutusvuosi? Näitä otaksumia tuskin pystyy koskaan vedenpitävästi varmistamaan, joten ei auta kuin antaa ajatuksen lentää..
Sekin on myös aivan hyvin mahdollista, että tämä kuvan aluskatras on jo samana vuonna mennyt jonnekin toisaalle eikä se ole Ust-Dvinskin linnoitukselle vasta paria vuotta myöhemmin vuonna 1913 luovutettu laivaerä, johon Tsetvortij (Harve) ja Pjatij (Koski) kuuluivat. Harmi tosiaan, kun aluksien nimikyltit ovat kuvassa niin epäselviä. Toisaalta auttaisikohan sekään lopulta asiaa, kun laivojen nimeämisperusteet ovat ilmeisesti olleet jokaisen linnoituksen (Sveaborg, Ust-Dvinski jne.) miinakomppanian kohdalla samanlaiset eli järjestysnumerot yhdestä ylöspäin?
Haluan tähän loppuun vielä erityisen painokkaasti muistuttaa, että mitään varmaa ja tarkistettua historiallista faktaa en tässä todellakaan ole julkaisemassa. Ja olivatpa nämä harrastelijan ajatusten lennosta syntyneet otaksumat totta tai ei, niin joka tapauksessa mielenkiintoista tämä vahingossa löytämäni materiaali kuitenkin on. Mukava on myös tällaisilla ajatuksilla leikkiä, joten videoita katsellessa leikkikää tekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.