torstai 12. helmikuuta 2015

Wickström-Lister moottorin käyttöohjekirja


Olen viime syksyn ja tämän kevään aikana saanut ilokseni olla yhteydessä 1907 valmistuneen m/s Möhkö laivan omistajiin. Parhaillaan telakoituna olevaan alukseen ollaan tämän talven aikana tekemässä suurta ja huolella suunniteltua remonttia. Kaikista näistä suunnitelmista ja myös hommien etenemisestä onkin ollut todella mukava saada kuulla. Jonkinlaista vertaistukea se kai on, kun ilolla ja suurella mielenkiinnolla seuraa muiden remontteja ja aikaansaannoksia.

Kaiken muun ohella minulle kerrottiin myös, että Möhkön vanhaa Wickströmin 70-80 hv:n moottoria ollaan vaihtamassa tässä samassa rytäkässä modernimpaan. Tästä johtuen irti otettu moottori kaipailikin itselleen pikaisesti uutta kotia. Satuin kuin satuinkin tietämään, myöskin Saimaan vesillä seilailevan m/s Aku -laivan tarvitsevan varaosia samanlaiseen, mutta vikaantuneeseen koneeseensa. Niinpä yhteystiedot vaihtoivatkin omistajaa ja sain ilokseni pikapuoliin kuulla moottorinkin tehneen samoin. Säästyipä ainakin tämä masiina kyyditykseltä Kuusankoskelle. Toivottavasti moottorista on myös apua Akun saattamisessa takaisin ajokuntoon.

Näiden molempien edellä mainittujen laivojen omistajilta olen myös yrittänyt metsästellä Wickströmin dieselmoottorien alkuperäistä ohjekirjaa. Molemmilla semmoinen onkin hallussaan ja tässäpä ihmeteltäväksi Möhkön omistajilta saatu. Se tosin paljastui lähemmässä tarkastelussa olevan Listerin lisenssillä tehdyn Wickström koneen ohjekirja eli ei juuri sellaisen kuin Akussa, Tähdessä ja Möhkössäkin vielä viime syksynä. Paljon yhteneväisyyksiä niissä kuitenkin kaikesta huolimatta on. Joka tapauksessa kiitos vaivannäöstä Möhköläiset! Ohjekirjaa lukiessa kannattaa mielestäni kiinnittää huomiota myös vanhahtavaan kieliasuun. Tekstissä vilistävät nimittäin silinterivuorit ja suulakkeenpitimet sekä neuvotaan käyttäjää varsin yksityikohtaisesti mm. "Kylmällä säällä lähtee moottori helpommin käyntiin, jos ilmasiivilän kautta annetaan pieni "bensiiniryyppy".

Samainen opus löytyy myös kansalliskirjaston sivuilta. Siellä on paljon muutakin Wickströmeihin liittyvää, kuten joku teistä lukijoista taannoin minulle ystävällisesti vinkkasi. Kiitos siitäkin tiedonjyvästä!

Osoite sivuille on:

http://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/publishers/Wickström-Veljesten%20Moottoritehdas%20Osakeyhtiö


Sellainen maininnan haluan tähän vielä liittää, että jos joku teistä viisaammista tietää, onko tämän tai jonkun aiemmin esillelaittamani teoksen julkisessa esittelyssä blogissani joku tekijänoikeudellinen ongelma? Tarkoitukseni on nimenomaan innostavasti esitellä lukemiani teoksia ja suositella niiden hankkimista itselle eikä paljastaa kaikkea sisältöä. Tosin tämä nimenomainen käyttöohjekirja löytyy alta kokonaisuudessaan, kun se on kuitenkin kaikkien luettavissa Kansalliskirjaston sivuilta.

Joka tapuksessa, jos tällaisia näkemyksiä kuitenkin jostakin syystä ilmenee niin kertokaa ihmeessä minulle. Poistan kyllä viipymättä sellaiset kirjoitelmani. Myös jos jotakin kuvaa, henkilön tai laivan nimeä yms. ei saa julkaista niin viestittäkää vain siitäkin reilusti tännepäin. Kaikilta blogissani mainitsemiltani henkilöiltä olen kyllä kysynyt luvan heidän nimensä kertomiseen, mutta laivojen kohdalta se olisi melkein mahdotonta. Ihmisen mieli voi myös muuttua. Sekin on sallittua.. Osoite on edelleenkin tahtilaiva@gmail.com

Mutta sitten asiaan. Tässä siis Wickström-Lister Diesel-moottorin käyttöohjekirja vuodelta 1940. Nautinnollisia lukuhetkiä, olkaapa hyvät!








































Linkkejä:















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.