Varsinaisesti Tähden (ex. S 25) historiatietoihin ei kyseinen juttu enää tarjonnut uusia muutoksia. Siitä kuitenkin selviää, että vielä on muutamia muitakin Tsaarin miinaveneitä kyntämässä Suomen vesiä. Näitä ovat minullakin tiedossa olleet huviveneet Harve (ex. S 8) Muuramessa, Hovinsaari (ex. S 15) Porvoossa ja Uitto 8 (ex. N 13) Helsingissä. Minulle täysin uusi tuttavuus on puolestaan näistä aluksista eniten alkuperäisasussaan säilynyt Lokki (ex. A 7) Valkeakoskella. Työkäytössä puolestaan ovat vieläkin Saimaalla majailevat Maavesi (ex. A 6) ja Koski (ex. S 5). Ne ovat myös minulle ennestään tuttuja aluksia, mutta niiden miinavenehistoriasta en ollut aiemmin kuullut.
Lähimpänä Tähden "sisaraluksen" titteliä näistä jäljellä olevista laivoista on m/s Uitto, jonka valmistajatelakka ja alkuperäisen koneen valmistaja on sama eli Izhora. Uitto vain on kahta vuotta vanhempaa mallisarjaa ja se on valmistettu Tähdestä poiketen Vladivostokin linnoituksen miinapataljoonalle vuonna 1911.
Hauska huomio on myös se, että Pervyj (N:o 1) nimeä alunperin kantanut Tähtemme on Viaporiin ja koko Suomeen ensimmäisenä saapuneen venesarjan ensimmäinen alus. Jostakin syystä Pervyj oli kuitenkin vaurioitunut hinauksen aikana syksyllä 1913, joten se saapui neljästä sisarlaivastaan poiketen Suomeen vasta rakentajatelakalla suoritetun korjauksen jälkeen keväällä 1914.
Laitan tähän loppuun suurennettuja kuvia lehtijutusta niin halukkaat varmasti pääsevät tutustumaan tarkemmin asiaan. Kyseessä on siis joulukuussa 2014 ilmestynyt Suomen Laivahistoriallisen Yhdistyksen eli SLHY:n julkaisema Laiva -lehti numero 4/2014. Jutun kirjoittaja on Juha Joutsi.
Tässä myös linkki yhdistyksen sivuille, jos kiinnostus lehteen heräsi: http://www.slhy-laiva.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.